Tisztelt Autódoktor!
2006-os Toyota Avensis (1.8 VVT-i) vásárlása előtt vagyok. A próbakörön felfigyeltünk rá, hogy kettes fokozatba való visszakapcsolásnál a váltó recsegő hangot ad. Kuplungot tavaly cseréltek. Minél alacsonyabb a fordulatszám, annál enyhébb a tünet, mintha meg is szűnne. Az autót elvittük márkaszervizbe állapotfelmérésre – ahova a tulaj eddig rendszeresen hordta. Ott a munkafelvevő teljes higgadtsággal közölte, hogy bár természetesen nem látnak bele, szerintük nincs nagy baj, nyugodtan használhatom az autót, hisz a tulaj is ezt teszi vele és évek óta ismeri a problémàt. Hozzáteszem, most vásárolt ott két új autót, így nem győztek meg a válaszukkal. Független szervizes szerint szinkrongyűrű a probléma, mielőbb ajánlatos cserélni.
A kérdésem az lenne röviden, kinek higgyek? A gépkocsi ára kellően vonzó, a márkaszerviz hozzáállása miatt sajnos többet nem tudtam alkudni, így egy drága váltócsere vagy javítás kellően átszabja a költségvetésem. Illetve, ha rászánom magam, a márkaszerviz prioritást élvez?
Köszönettel: Márton
Kedves Márton!
Kicsit mindenkinek igaza van, mert a kopott szinkronos váltó valóban használható kis odafigyeléssel – pályanapra nem optimális, de a köridőket inkább valami bukólámpás japánnal ostromolja. A kopott szerkezet több időt kér és kisebb fordulatszám-különbséget tud csak összehangolni. A javítással kapcsolatban a költségek elég tág határok között mozognak. A szinkrongyűrű/dob együttes általában csak gyári kivitelben vásárolható meg újként: ez valóban drága buli, főleg a márkaszerviz kivitelezésében. (Nem hibáztatom őket, a magasabb óradíjuk hatalmas költséget kell behozzon, egy szerviz fenntartása, működtetése nem aprópénz.) A nevezett váltó javítása nem tartozik a nagyon komplikált tevékenységek közé, simán megoldja egy független szerviz is.
A másik terv pedig a bontott váltó lehet, amely zsákbamacska jellegét akkor vesztheti el bizonyos mértékben, ha a beépítendő váltó még esetleg kipróbálható a donorban. A belső mechanika pontos állapotáról még ekkor sem kap pontos képet – egy kopott kapcsolóvilla/tengelyvég-csapágy nem mindig érezhető néhány száz méter megtétele alatt. De nyilván itt az azonnali költségek barátságosabbak lehetnek.
A váltó lebontásakor feltétlenül számítson a kuplung cseréjére is, egy 2006-os autó már jócskán kapott az életszerű használatból. Általában egy százezret futott kuplung még hibátlanul működik, de a kopása már jelentős lehet – kár visszatenni még egy körre, legalább a tárcsát és a kinyomócsapágyat érdemes cserélni, ha kézben van a váltó. Ugyanez igaz a főtengely hátsó szimeringjére is.
Az alku az ön dolga, az adásvétel részleteiről nincs tudomásom, de egy ilyen tétel igenis része kell legyen az egyezségnek. Egy tapasztalatlanabb sofőrnek igenis gondot okoz a reccsenő fokozat, és ha nem tanulja meg kezelni a problémás szerkezetet, a probléma nagyon hamar romló tendenciát fog mutatni, minden reccsenés egy kicsit növeli a kopottságot.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk – www.deltamark.hu