A japán piac különlegessége a kei kategória, ami 660 köbcentis mini autókat foglal magában, ám úgy tűnik, a villanyosítást ők sem kerülhetik el: a Nissan és a Mitsubishi jövőre mutatja be az első elektromos modelljeit.
4
Ahogy azt a kei-ekről szóló cikkünkben részleteztük, a kategória, bár a belpiac 40%-áért felel, a szigorodó szabályok miatt egyre nagyobb veszélybe kerül. Ennek oka, hogy a környezetbarát technológia még mindig rettentően drága, az autók árának harmadát például az akkumulátor teszi ki, ez pedig kioltja a kei-carok legnagyobb előnyét, a kedvező árat. Az átlagosnak számító 1-1,5 millió jen (2,8 millió forint) helyett a jövőre bemutatkozó autók még a 200 ezres állami támogatással is 2 millió jen környékére várhatók, ami egy normál meghajtású autóval egyenértékű. A versenyképes ár csak további, helyi kedvezményekkel érhető el, amit például Tokióban a 2021-es évre 450 ezer jenre irányoztak elő. Összehasonlításképp a 458 kilométer hatótávú Nissan Leaf listaáron 4,41 millió jenbe kerül, de a támogatásokkal együtt is eléri a 3,5 millió jent.
Nem a most bejelentett kei-ek lesznek az elsők a mini-piacon, a Toyota jövőre küldi gyártásba a C-Plus Podot, ami viszont 1,65 millió jenért csak kér férőhelyet nyújt, így aligha jelent valódi alternatívát a családosoknak. A Toyota-hátterű Daihatsu és a Suzuki egyelőre fontolva halad, és az olcsóbban előállítható hibridekre koncentrál, ám ezzel együtt is érdemes lesz figyelni, sikert aratnak-e az elektromos keiek (Európában a Dacia Spring lesz érdekes): olcsóságukkal éppen ellenpontozzák azt a hatótáv-hajhász nyugati paradigmát, ami 90-120 kWh-s akkumulátorokkal szerelt 2-3 tonnás autókat eredményez, amelyek ráadásul az előállításkor keletkező többlet-szennyezés alapján sokkal távolabb állnak a környezetbarátságtól, mint a most bejelentett minik.
Via NikkeiAsia